‘Alles is mijn eigen schuld!’

Een onverwachte verklaring van een dakloze man leidde gisteren tot commotie bij politici en opiniemakers in het gehele land. Het incident begon nadat Vrij Nederland journalist Edwin Niemendal op bezoek ging bij de opvang van het Leger des Heils in Amsterdam om onderzoek te doen in zijn 748-delige serie waaruit moet blijken dat de economische crisis, en de gevolgen voor individuen, geheel en al de schuld zijn van het grootkapitaal.

Willem Doesburg In een interview met de 48-jarige dakloze Willem Doesburg verklaarde deze echter bijna achteloos: ‘al mijn problemen zijn mijn eigen schuld’. Toen Niemendal doorvroeg vertelde Doesburg: ‘In mijn studententijd heb eigenlijk alleen maar gezopen en gesnoven. Ik heb mijn opleiding ook niet afgemaakt. Toen ik uiteindelijk ging werken begon het bekende verhaal van twaalf ambachten, dertien ongelukken. Ik kwam vaak niet eens opdagen voor mijn werk. Ik ben getrouwd, kreeg een kindje en sloot een hypotheek af bij de ABN Amrobank waarvan ik dondersgoed wist dat de lasten eigenlijk niet op te brengen waren. Ik ging liever naar de kroeg en naar de hoeren. Mijn vrouw en kind gingen bij me weg en de bank ging over tot executie. Ik heb de verkeerde keuzes gemaakt en moet nu de consequenties dragen’.

Deze verbijsterende verklaring van Doesburg leidde tot verwarde reacties bij zijn lotgenoten in het opvangcentrum die direct beducht waren voor de gevolgen in de beeldvorming. ‘Wat lult die gek nou?’ vroeg de 37-jarige ex-beursanalist Fred Voorthuizen zich af. ‘Iedereen weet toch dat het komt door die hebzuchtige bankiers? Ik zat toch dicht bij het vuur maar kon er ook niks aan doen. Ik vind het gevaarlijk om zo iets te zeggen. Voordat je het weet worden we als groep er op aangekeken’.

willemijn Willemijn Nijman, gemeentelijk schuldhulpverlener te Groningen, noemde de uitlatingen van Doesburg ‘schokkend en on-Nederlands. Als die ondankbare man het hier niet bevalt gaat hij maar verhuizen naar een land waar de overheid niets om haar burgers geeft, zoals Rusland. Eens zien hoe het hem daar bevalt’.

marok ‘Doesburg heeft psychologische hulp nodig’ verklaarde Mohammed Laarouichi, werkloos PvdA-folderaar in Amsterdam-West, op meer verzoenende toon. ‘Iedereen die zelf verantwoordelijkheid voor zijn daden neemt is aantoonbaar gestoord. Kijk maar eens naar wat ze je allemaal via reclame door de strot proberen te duwen. Je kan niet blijven volhouden dat mensen echt zelf weten wat ze moeten doen. Dat is trouwens ook volledig in strijd met mijn geloof. Daarom folder ik voor de PvdA, daar kom je dit soort idiotie echt niet tegen’.

Experts op het gebied van zelfbeschikking zijn unaniem in hun oordeel. ‘Het is  de schuld van het neo-liberalisme’ aldus hoogleraar bramdevogelsociologie Bram de Vogel van de Vrije Universiteit. ‘In de jaren negentig is het valse beeld ontstaan dat mensen zelf keuzes konden maken en hun eigen leven konden inrichten. De invloed van de econoom Milton Friedman is in dit kader uiterst verwerpelijk te noemen. Slimme mensen zoals ik hebben het doorzien maar anderen zijn er met open ogen ingetuind. Tragisch genoeg zijn hun levens nu geruïneerd. We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat deze geschiedenis zich herhaalt. Een door de overheid geleide economie, inclusief rantsoenering, is de enige oplossing. Heb je ooit gehoord van de noodzaak tot schuldhulpverlening in het voormalig Oostblok? Ik bedoel maar: dat kwam gewoon niet voor’.

Vanuit de politiek is eveneens gereageerd. Alexander Pechtold verklaarde dat een dergelijk ‘blaming the victim’ verschijnsel weinig bijdraagt aan een sfeer van waardigheid en verdraagzaamheid.’De relaties tussen groepen mensen worden hierdoor wederom onnodig op scherp gezet. Het is een arrogante fantasie van de heer Doesburg. Het zou mij niets verbazen als hij op de PVV stemt’.

Mei Li Vos en Diederik Samson wilden nog wel een stap verder gaan. ‘Wij vinden dat de situatie waarin Doesburg zich bevindt als meilicasuïstiek moet worden meegenomen in de strafklacht die de PvdA nu aan het voorbereiden is tegen voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm. Per slot van rekening zijn onder Zalms bewind dit soort situaties ontstaan. Daarnaast moet nu echt een einde aan de situatie komen waarin mensen zelf denken en beslissen: daar zijn wij nl. voor. Mensen als Doesburg moeten beseffen dat het niet aan hen ligt maar aan de samenleving. Daarom hebben we een sterke overheid nodig’.

(Met dank aan The People ’s Cube, de site waar de oorspronkelijk Amerikaanse versie verscheen. Vertaling c.q. adaptie met toestemming van hen)

4 Responses to “‘Alles is mijn eigen schuld!’”


  1. 1 Cory 15/11/2009 om 18:41

    Tja, het zal verwarring wekken als iemand weigert de zieligheidsrol te spelen. Meerdere partijen ontlenen hun identiteit aan deze rolverdeling.

    Je kan zowel zingeving en status ontlenen aan je rol van verdrukte minderheid als aan die van zelfopofferde edelmoedige ziel.

    Zie:
    http://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html#de%20progressief
    en:
    http://www.musicfrom.nl/songteksten/jong,_jasperina_de/oom_bastiaan.html

  2. 2 Bert 15/11/2009 om 20:54

    Man o man, de hele zaak staat nu op tilt. Wat een gedoe en wat een paniek. Dus toch maar even verder openbaar gemaakt, dit verschrikkelijke nieuws op http://zondevandetijd.wordpress.com/2009/11/15/zieligert-geeft-zichzelf-de-schuld/

  3. 3 jip gulzen 15/11/2009 om 23:34

    Tijdens een verkiezingsdebat in 2006 in Arnhem verklaarden alle partijen, dus van Links Groen tot de neonazi’s voor de armen te zullen zorgen, het had hun hoogste prioriteit. Nu ken ik in mijn omgeving wel wat parsieten, een zelfs met bastaardkind van onbekende verwekker, dus dat moet de jongens en meisjes lukken!


  1. 1 Zieligert geeft zichzelf de schuld « Zonde van de Tijd Trackback op 15/11/2009 om 20:47

Geef een reactie

Add to Technorati Favorites

Categorieën

Archief

november 2009
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Statistiek (ongelogen)

  • 112,619 hits

